15. desember 2011

Planlegg nye rom!

Vinteren er her, det er mørkt, litt vått og trist utenfor, og høysesongen for maleprosjekter er satt litt på vent. I en liten leilighet er det liksom ikke noen kjeller man kan sette tingene i mens de tørker. Det er derimot høysesong for å planlegge neste sommers prosjekter. I den forbindelse har jeg kommet over en genial side, som jeg gjerne vil dele med dere! 

Noen sverger til saks og papir, hvor alle rom og møbler klippes ut i en forminsket utgave, så de kan flyttes rundt uten at gulvet må lide for det. Jeg er glad i å kunne gjøre dette på nett, og har oppdaget homestyler.com, som er en hjemmeside hvor man kan hente inspirasjon og idéer, samtidig som man kan lage sine egen utkast til hjemmet. Man kan velge mellom feet og meter på tegnebrettet, og skifte farge på vegger og møbler. Ikke alle elementene er fritt skallerbare, og utvalget er litt begrenset. Siden nettstedet er amerikansk, oppgis alle mål på møbler i inches, så det krever litt hoderegning, men er til å ha med og gjøre. Det er dog gratis, og man kan lett finne sine egen utkast igjen hvis man oppretter en bruker på siden.

I dag har jeg tatt for meg det nåværende kontoret, som vi har tenkt at skal bli stue til sommeren. Her kan du se noen av forslagene mine så langt:

Forslag 1
Rommet er bare 3,5x4 meter, så det blir trangt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Døren oppe til høyre er inngangsdøren fra oppgangen. Den andre går inn til kjøkkenet.


 Forslag 2

Dette forslaget har jeg også vist i en 3D-modell. Dette kan enkelt gjøres ved klikk på siden, og man kan snu og vende på rommet, samt male vegger.


Forslag 3



 Forslag 4

Liker kanskje dette siste best, men er veldig usikker. Stolen står jo nærmest oppå TVen, men det er ikke så ofte vi er flere enn to som ser på tv. To personer er det jo god plass til i sofaen, og blir man flere, kan stolen eventuelt flyttes ut i "gjennomgangs-området" mellom de to dørene. Tror også vi kommer til å henge TVen på veggen, så det ikke tar mer plass enn nødvendig.
Dette er jo bare en modell, hvor kun de store tingene er tatt med. Det finnes flere elementer som lamper, tepper, puter, blomster osv. Syens bare det blir litt rotete på en så liten figur.

Kom gjerne med forslag, hvis du har innspill eller synes det ene er bedre enn det andre. Jeg har snart sett meg litt blind på alle omrokkeringene!

Ha en fortsatt fin uke - håper det er i orden med litt jule-fritt område her i dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!