2. november 2012

Det store vognvalget!

Det å velge den rette barnevognen er en kamp i seg selv. Etter mange timer på internettet - og litt færre timer i diverse butikker, var jeg gravid, svett og hadde nærmest tilegnet meg en bachlorgrad i Barnevogn. Rådene er mange, og mulighetene er enda flere.

Det viktigste for oss (les: meg) da barnevognen skulle kåres, var følgende kriterier:

- Størrelse, både sammenklappet og i "trillemodus"
- Vekt, den skal tross alt løftes inn og ut av bil, opp og ned i trappeoppganger osv.
- Trillekomfort, primært i by, butikker og på brostein, asfalt, grusveier og "harde" stier. Dyp snø er ikke et problem i den byen vi bor, og hvis det snør, er det snakk om max 3 dager i løpet av en vinter hvor det er så ille at man har problemer med å sykle. Dermed har vi ikke valgt barnevogn etter snøforhold. 
- Brukervennlgihet, enkel å legge sammen og sette opp.
- Funksjonalitet, en vogn med flere egenskaper.
- Design, det er tross alt den acsessoar man har med seg over alt i 1-3 år.

Det ble raskt klart at det rette for oss var en duo/kombivogn, med roterende forhjul. Utfordringen var at tilbudet fremdeles var massivt i denne kategorien. Alternativene varr Seed, iCandy, Bugaboo, Emmaljunga, Brio, Babyjogger, Odder, Simo og et par til jeg ikke husker navnet på. Etter noen runder med prøvekjøring stod det mellom Emmaljunga Nitro City/Scooter S og Bugaboo Cameleon.  De kan alle brukes fra fødsel, konvertere til sportsvogn og har roterende hjul foran, i tilegg til at man kan sette bilsete direkte på vognstellet. Nå har vi ikke fått særlig bruk for sistnevnte, fordi vi bruker bilen sjeldent, siden vi bor sentralt. Inntil nå har han også vært så liten, at vi uansett har vognen med når vi kjører noen steder, for da skal vi oftest være der lengre enn han kan sitte i bilsetet uansett.




Vi havnet på en Bugaboo Cameleon, primært grunnet enkelhet i bruk, vognens bredde og det faktum at vognen er en DRØM å kjøre på steder med liten plass (butikker, caféer, folkerike gater og trange fortau med skilt og søppelsamlere over alt). Den tar liten plass, består hovedsaklig av stoff - hvilket er lett å bære, samtidig som den samme rammen brukes til både ligge- og sittedel, så den delen man ikke bruker tar minimalt med plass. Viktige ting når man bor i en leilighet i byen! Dessuten falt vi over en utstillingsmodell hvor vi fikk en god pris, samt at det fulgte med UV-nett i tilegg til insektsnett og regntrekk. Designet er av den typen man enten elsker eller hater, og vi liker det! Vognen har en slags sporty eleganse, som gjør at den er like fin på tur i skogen, som på shopping med mammas GUCCI-shades! Jeg har til og med testet den som løpevogn, og det fungerte helt utmerket på en hard grussti. Vognen er så enkel å styre at man uproblematisk manøvrerer seg gjennom trange bybilder med en hånd på telefonen eller kaffekoppen. Den er en fryd å klappe sammen, stue bort og bære med seg. Regntrekket er litt vanskelig de første gangene, da det skal sitte stramt på og dermed krever litt teknikk før det går raskt å få det av og på.

Guttene på tur - mamman var sur, men det var bare fordi hun akkura hadde født 4 Kg unge .


Strandløvene koser seg - mammaen svettet, men heldigvis var det badetemperatur!

Theodors første tur til en av pappas kite-destinasjoner. Her med bestefar og onkel, og Samson da. Det var disse genene det burde vært tatt høye for, bokstavelig talt, ved det store vognvalget. Det er ikke langt fra 200 cm fra tå til topp på disse karene.



Det eneste minuset her i gården er at den bøylen som skal klikkes av og på for å lette bæringen av selve baggen og setet, nettop skal klikkes av og på hver gang. Ville vært fint om den kunne løsnes i den ene siden, så den ikke ble en "løs del" hver gang. Når ligge-delen er på, kan det være litt vanskelig å komme til i kurven under vognen. Plusset med kurven er at den kan lukkes, og at det som ligger oppi der ikke blir vått eller møkkete. Tilgangen blir betydelig lettere når man skifter til sportsvogn-trekket. Liggemålet er på rundt 80 cm, hvilket er et minus nr man har en så stor unge som jeg endte opp med. 4 mnd, 70 cm og rundt 8 Kg er mer enn jeg hadde regnet med, og vil nok føre til at vi ikke kan bruke liggedelen lengere enn 7-9 mnd. På det tidspunktet vil nok gutten gjerne sitte mer allkevel, og setet kan også legges ned i vannrett hvis han sovner.

Kan anbefale vognen på det varmeste - især hvis man ikke får mentalt sammenbrudd av tanken på at man kanskje må oppgradere til en større sportsvogn hvis han vokser fra den. I vårt tilfelle blir det nok en Emmaljunga Scooter S eller noe i den stilen ved neste korsvei. Der kan man jo også legge barnet ut i flat stilling hvis de sovner. De store barnevognene er bare ikke meg - de tar for stor plass og er for klumpete . Har prøvd en Emmaljunga Big Star Supreme og fikk spader etter 1 dag.

I tilegg har vi en sykkel/løpevogn som jeg skal skrive om en annen dag. Utrolig smart sak!



3 kommentarer:

  1. Den supersmart, hadde den til siste baby. :)

    SvarSlett
  2. Enig med du i det! :) Hvor lenge kunne du bruke ligge-vognen? Og hvor høy var minsten når du vognen med setet ble for liten?

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar!