13. september 2011

Kolonihagen HyggeBo Del 1

Min første studentbolig i utlandet var en typisk kasse-bolig. Ingen terasse, ingen hage, bare en leilighet med utsikt rett inn i en rekke andre leiligheter. Jeg har et behov for å kunne gå ut, legge meg ned, nyte utelivet og roen uten å få en fotball i hodet. Parklivet er hyggelig, men jeg liker å ha noe som er mitt eget og litt mer privat. Dermed falt blikket mit på kolonihagene i området rundt byen jeg bor i. Det var nesten umulig å finne en som kunne benyttes som bolig, men en rimelig sesong-variant lot seg anskaffe ganske lett. Som sagt, så gjort.

Kolonihagen min ble døpt HyggeBo etter at jeg overtok i 2008. Den var forsømt og rimelig nedslitt, men etter et par år med maling, snekring ble den til et hyggelig sted hvor jeg tilbrakte det meste av fridager og sommerferie. 

Taket i stuedelen er laget av det gamle gulvet i studentleiligheten min. Pappa kom slepende med en bil fullastet med verktøy og sammen fikk vi snekret gulvet opp i taket, som før var en plastduk med isolasjon over. Tretaket gjorde stuen mye finere og glipen mellom stue- og kjøkkendelen ble tettet igjen.
Sofaen ble nesten som ny, med et vattert teppe og noen putetrekk jeg kjøpte på en reise i Indonesia. Kurvstolen er min personlige favoritt. Det lille bordet og vinstativet stod igjen etter forrige eier. I vinstativet oppbevares hytteboken, samt ekstra batterier til lommelykter etc. Bordet er original 80-tallsvare. Litt skranglete, men særdeles funksjonelt. Når utsikten er som den er her, er det nesten likegyldig hvordan bordet ser ut. Stolene er dessuten ganske gode å sitte på mens man spiser, skriver i hyttboken eller spiller spill!
Gulvteppet til spisestuen fant jeg på søppeldyngen, men mente det var for godt til å kastes. Dessuten var jeg der for å kaste en møllspist og nedpisset ullmatte, så denne kom godt med! Den litt slitne hagestolen til venstre har stått ute i årevis, men jeg vasket den og malte setet i pastellfarger. Deretter knøt jeg fast en plankebit med naturtråd til ryggstøtte. På plankebiten står det "NYMALT" selv om det bare var de første dagene. Synes uansett det er en koselig detalje! klokkespillet over i hjørnet hang oprinnelig utenfor, men jeg ble gal av lyden hver kveld. dermed ble det flyttet inn, og gir bare lyd fra seg når vinduene er på vidt gap og sommerluften strømmer igjennom stuen.
Skammelen hvor hagestøvlene står, var et trist syn før den fikk en omgang med malekosten. nå har den hvite ben, og en rosa, ujevn overdel som passer fint inn de fleste stedene i hagen. det lille fuglehuset står mitt hjerte nær, men et par sesonger i sol og vær har gjort sitt. nå trenger det til en reparasjon. det kommer det mer om senere.
Dørklokken fant jeg i en overfylt rotebod bak huset. Det var to boder til selve huset. En til gasstanker og bensin o.l. Den andre til redskaper, verktøy og diverse ting-tang. Deriblant dørklokken. jeg skyllet støvet av den og skrudde den opp som den var. Eventuelt kunne jeg ha valgt å male den, men synes den var sjarmerende sånn. Dessuten var det praktisk med en dørklokke, da den lille banke-krokodilen i overkant på bildet mildest talt er ubrukelig.
Skiltet var også noe jeg fant i boden. Litt vann og såpe, samt en tråd, var alt som skulle til! På baksiden har jeg malt "VELKOMMEN", men dette får dere se resultatet av i et senere innlegg.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!